آموزش دوخت انواع کاور مبل | 2 روش جامع و کاربردی دوخت کاور مبل

altinadmin 1402/12/29

بعضی افراد تمایل دارند کاور مبل خود را با مبلمان هماهنگ کنند، در حالی که دیگران به دنبال تنوع و به کارگیری ایده‌های خاص برای بهتر شدن دکوراسیون داخلی هستند. بنابراین، نقش سلیقه افراد در این امر بسیار مهم است. این چالش به دلیل سادگی آن، باعث علاقه افراد به آموزش دوخت کاور مبل سلطنتی و راحتی شده است. بسیاری حتی به فکر کسب درآمد از دوخت کاور مبل ژلاتینی و پارچه‌ای در کنار دیگر تزئینات مبل مثل دوخت کوسن مبل افتاده‌اند.

آموزش دوخت کاور مبل برای مبلمان منزل بین بانوان بسیار محبوب است. برخی افراد ترجیح می‌دهند که دوختن کاور مبل را به خیاط حرفه‌ای بسپارند، اما بسیاری از افراد تمایل دارند با دانش خود در خانه و با هزینه کمتر کاور برای مبل‌های راحتی، سلطنتی، چستر و دیگر مدل‌ها را درست کنند و آنها را در منزل استفاده کنند .

یادگیری دوخت کاور مبل کار دشواری نیست و مهارت زیادی لازم ندارد. دوخت کاور مبل یک روش مناسب برای حفاظت از مبلمان منزل است. در اینجا، گام به گام آموزش دوخت کاور مبل را توضیح داده‌ایم و در زمان کوتاه، کاور مبل راحتی یا سلطنتی‌مان را می‌دوزیم. عوامل بسیاری از جمله مدل، الگو، جنس پارچه، و رنگ روکش مبل تأثیر زیادی در تهیه و دوخت کاور مبل دارند و باید به آنها توجه داشت.

خرید کاور مبل در اصفهان + شرایط استثنایی فروش اقساطی | آلتین کالا

روش دوخت کاور مبل

استفاده از کاور مبل و صندلی یکی از بهترین روش‌های نگهداری مبلمان است. کاور مبل معمولاً با نام‌های دیگری مانند لباس مبل یا روکش مبل نیز شناخته می‌شود. انواع مختلف کاور مبل راحتی، کاور مبل پارچه‌ای، کاور مبل ژلاتینی یا ژله‌ای، کاور مبل پلاستیکی و … در بازار موجود هستند. دوخت کاور مبل راحتی بسیار پیچیده نیست، اما دوخت کاور مبل سلطنتی کمی پیچیده‌تر است. کاور مبل ژلاتینی معمولاً برای مبل‌های سلطنتی (استیل) استفاده می‌شود. انواع دیگر پوشاک مبل مانند کاور مبل کشی را نیز می‌توانید با اندازه‌گیری دقیق برای مبل‌های سلطنتی بدوزید.

در حال حاضر، بسیاری از بانوان دوخت کاور مبل در منزل را به جای خرید آماده آن، ترجیح می‌دهند. این کار روشی بسیار عالی برای کسب درآمد در منزل است.

انواع کاور مبل شامل کاور مبل ژلاتینی (طلقی)، کاور مبل پارچه‌ای، کاور مبل کشی و کاور مبل پفکی می‌باشد. در این آموزش، ما روشی بسیار ساده و زیبا را برای دوخت روکش مبل راحتی دسته‌دار و همینطور انواع صندلی‌ها را به صورت گام به گام و مرحله به مرحله به شما معرفی می‌کنیم. این کار به شما امکان می‌دهد علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌های روزمره، روکش مبلی زیبا بدوزید. اگر بدنبال آموزش دوخت روکش مبل و صندلی هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

آموزش گام به گام دوخت کاور مبل راحتی:

هدف ما در این مقاله آموزش دوخت روکش مبل دسته‌دار توسط خود شما می‌باشد. حتی اگر دانش چندان زیادی در دوزندگی و استفاده از ماشین خیاطی نداشته باشید، با کمی صبر و دقت می‌توانید پوشاک مبلی و روکش‌هایی بسیار زیبا برای مبلمان خود بدوزید. با استفاده از روکش مبل، طول عمر مبلمان خود را مدت‌ها افزایش دهید و آنها را تمیز نگهدارید. پیشنهاد می‌کنیم فیلم آموزش دوخت پوشاک مبلی را نیز به طور کامل ببینید. دوزی پارچه‌های مبلی، پوشاک را زیباتر می‌کند و جزئیات دقیق تری در فیلم تشریح شده است.

 

آشنایی با انواع کاور مبل

در ادامه مطلب با انواع کاور مبل بیشتر آشنا میشویم .

1| کاورهای پارچه‌ای مبلمانPicture3

به طور کلی دو نوع کاور برای مبلمان منزل وجود دارد. نوع اول کاورهای پارچه‌ای هستند. می‌توانید از یک پارچه با کیفیت و رنگ مورد نظر خود برای دوخت روکش مبل استفاده کنید. مزیت این نوع کاورها این است که می‌توانید برای مبل‌های دم دستی هم از آنها استفاده کنید و لازم نیست هر بار برای استفاده آنها را از روی مبل‌ها جمع کنید.

شست‌وشوی راحت آنها در ماشین لباس‌شویی هم مزیت دیگری است که می‌توانید برای روکش‌های پارچه‌ای در نظر بگیرید. هرچند بسته به جنس پارچه ممکن است این کاورها مایعات را از خود رد کنند و طرح اصلی مبل را به‌طور کامل بپوشانند.

2| کاورهای ژلاتینی برای مبل‌ها

نوع دوم روکش مبل، کاورهای ژلاتینی هستند. این نوع روکش‌های پلاستیکی نسبتاً جدیدتر هستند و از آنجایی که آب و انواع مایعات را به خود جذب نمی‌کنند، محافظ‌های قدرتمندی برای مبلمان محسوب می‌شوند. به‌علاوه، اگر به طرح و رنگ مبل خود علاقه دارید و دوست ندارید با کاورهای پارچه‌ای پوشیده شوند، کاورهای شیشه‌ای کاملاً بی‌رنگ هستند.

این کاورها هم با وجود تمام مزایایی که دارند بی‌عیب نیستند. برای نشستن اصلاً راحت نیستند و باعث تعریق می‌شوند. از این جهت از آنها بیشتر برای دوخت کاور مبل سلطنتی و مبل‌هایی که برای پذیرایی از مهمان‌ها هستند، استفاده می‌شود. به‌علاوه برخی از آنها ممکن است بعد از شست‌وشو به زرد متمایل شده و کدر شوند.

در ابتدا با توجه به نکات ذکر شده، جنس روکش مبل خود را انتخاب کنید. هرکدام از انواع کاور را که انتخاب کنید، با یادگیری آموزش دوخت کاور مبل می‌توانید به‌سادگی و با صرف کمترین هزینه در منزل خود بهترین روکش‌ها را تهیه کنید و روی مبل‌های خود بکشید.

 

کاربردهای کاور مبل

روکش‌های روی مبل تنها برای محافظت از آنها نیستند. شاید بعد از چند وقت دلتان بخواهد حس‌وحالی تازه به خانه خود بیاورید. در این صورت استفاده از یک سری کاور مبل جدید بسیار مقرون به‌صرفه خواهد بود. می‌توانید روکش مبل را با تعدادی کوسن جدید ست کنید.

لازم نیست کاور مبل تمام قسمت‌های آن را بپوشاند. با کمی خلاقیت می‌توانید طرح‌ها و ایده‌های تازه‌تری بدهید. برای مثال رنگ پارچه کاور را هماهنگ با رنگ مبل انتخاب کنید و فقط پشتی یا نشیمنگاه مبل را بپوشانید و دسته‌ها را به رنگ اصلی باقی بگذارید. به این ترتیب هم از مبلمان خود محافظت کردید و هم دکوراسیون خانه خود را تکمیل کردید.

 

انتخاب پارچه برای کاور مبل

Picture2

اگر قصد دوخت کاور مخصوص مبل را دارید، انتخاب پارچه یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های شما خواهد بود. بهتر است قبل از شروع آموزش دوخت کاور مبل با برخی از پارچه‌های پرکاربرد آشنا شوید.

پارچه‌هایی که کمی خاصیت کشسانی داشته باشند، معمولاً برای کاور مبل انتخاب مناسبی خواهند بود. درضمن آبرفت پارچه‌های رومبلی نباید زیاد باشد تا در اثر شست‌وشوی مبل کوچک نشوند. حتماً قبل از دوخت کاور برای مبل، یک بار پارچه‌ کاور را بشویید که اگر قرار است آب برود همان ابتدای کار مشخص شود.

 

کاورهای پلاستیکی برای مبل

کاورهای مبل پلاستیکی از جنس پلیمر PVC هستند. اگر جنس کاور مرغوب باشد ضد خش است و در مقابل حرارت نیز مقاومت بالایی دارد. جنس کاورهای پارچه‌ای معمولاً از نخ و پلی‌استر است. بهتر است نوع پارچه لطافت کافی داشته باشد و آنقدر باکیفیت باشد که در اثر شست‌وشوهای متناوب خراب نشود.

 

پارچه‌های کرپ برای کاورهای مبلمان

پارچه‌های کرپ به عنوان اقتصادی‌ترین پارچه‌های موجود در بازار برای دوخت کاور مبلمان شناخته می‌شوند. در دسته‌بندی بالاتر، پارچه‌های کشباف قرار می‌گیرند که عمدتاً برای دوخت کاورهای مبلمان راحتی استفاده می‌شوند و برای سایر انواع مبلمان مناسب نیستند.

اگر به دنبال حس راحتی در نشستن هستید، پارچه‌های نخ و ترمه نیز را در نظر بگیرید. این پارچه‌ها معمولاً در مبلمان استیل، که به مبلمان سلطنتی معروف است، به‌کار می‌روند.

 

پارچه‌های ضد آب برای کاورهای مبلمان

اگر در خانه بچه‌های کوچک دارید یا به طور کل نگران ریختن مایعات بر روی مبلمانتان هستید، می‌توانید به سراغ پارچه‌های ضد آب بروید که از ترکیب پارچه کرپ، لایه‌ای از پنبه و آستری تشکیل شده‌اند. بهتر است هنگام خرید پارچه، ویژگی‌ها و قیمتی که به نظر خود مطلوب هستند را با فروشنده مشاوره کنید تا بهتر راهنمایی شوید.

بیشتر بخوانید : انواع کاور مبل موجود در بازار

انواع کاورهای مبلمان از نظر دوخت

قبل از شروع آموزش دوخت کاور مبلمان، ابتدا به مدل مورد نظر خود فکر کنید. به طور کل کاورهای مبلمان از نظر دوخت به دو نوع تقسیم‌بندی می‌شوند:

1| کاورهای قطعه‌ای برای مبلمان

Picture1

نوع اول کاورهای مبلمان قطعه‌ای هستند. این نوع روکش معمولاً تمام مبلمان را نمی‌پوشانند. به این ترتیب تمام طرح و نقش مبلمان با پارچه کاور پوشیده نمی‌شود و تنها قسمت‌هایی که بیشتر امکان لکه‌شدن دارند، با کاور پوشانده می‌شوند.

قسمت‌های مختلف این کاورها به صورت قطعات جداگانه‌ای هستند که با بند یا چسب به یکدیگر متصل می‌شوند. بهتر است برای این نوع کاورها از پارچه‌های سنگین مانند آرنوو که کمتر امکان لغزیدن دارند، استفاده کنید.

2| کاورهای پیراهنی یا دامن دار مبل

نوع دیگر کاورهای مبل به عنوان رومبلی یا دامن دار مبل شناخته می‌شوند. این نوع روپوش به طور کلی کلاسیک‌تر هستند و تمام سطوح مبل را به‌طور کامل پوشانده می‌شوند. به همین دلیل نیازی به هماهنگی پارچه انتخابی با رنگ و طرح مبل ندارند و می‌توان به هر طرح و رنگی که مورد علاقه استفاده کرد.

در کل در نظر داشته باشید که مدل انتخابی شما به میزان قابل توجه‌ای میزان مصرف پارچه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اگر قصد افزودن چند کوسن به مبل خود را دارید، بهتر است مقداری پارچه اضافی خریداری کنید.

 

آموزش دوخت کاور مبل با کشیدن الگو

دوخت کاور مبل بر اساس اندازه‌ها و شکل مبل‌های مختلف انجام می‌شود، بنابراین امکان استفاده از یک الگوی ثابت برای همه مبل‌ها وجود ندارد. شما باید الگوی مخصوص مبل خود را پیدا کنید.

برای این کار، همه قسمت‌های مبل از جمله جلو، نشیمنگاه، پشتی، پشت و بغل‌ها را با دقت اندازه‌گیری کنید. سپس با توجه به اندازه‌های گرفته شده، الگوی مبل را روی کاغذ یا روزنامه کشیده و در نهایت پارچه را برش بزنید.

یک بار الگوها را بر روی قسمت‌های مختلف مبل قرار دهید تا از صحت اندازه‌های آن اطمینان حاصل کنید. سپس الگوها را روی پارچه قرار داده و با سوزن آنها را ثابت کنید.

تا یک فاصله حدود دو سانتی‌متر برای دوخت در نظر بگیرید و پارچه را به‌طوری که از هر طرف دو سانتی‌متر از الگو بزرگ‌تر است ببرید. ابتدا تکه‌های پارچه را با کوک به یکدیگر متصل کنید و کاور را روی مبل قرار دهید تا از اندازه آن اطمینان حاصل شود. سپس دوخت را با چرخ خیاطی کامل کنید.

 

آموزش دوخت کاور مبل سراسری

این روش یک روش ساده و بدون نیاز به الگو است. در این روش، تنها کافیست پارچه را به صورت سراسری بر روی مبل بگذارید. دقت کنید که پارچه به‌طور دقیق روی مبل بنشیند. سپس گوشه‌هایی که روی مبل نخوابیده با سوزن بهم وصل کنید. حالا تنها کافیست قسمت‌های سوزن‌زده را بدوزید، پارچه‌های اضافی را بگیرید و کاور را پشت و رو کنید.

 

نکات مهم دوخت کاور برای مبل‌ها

  1. قبل از بریدن پارچه، آن را بشویید تا در صورت آبرفت کوچک شود و مشکلات بعدی را جلوگیری کنید.
  2. پارچه‌ها را قبل از استفاده اتو کنید تا زیباتر به نظر بیایند.
  3. برای کاورهای تکه‌ای از پارچه‌های سنگین‌تر استفاده کنید.
  4. برای دوخت کاورهای ژلاتینی در نقاط دوخت از نوار استفاده کنید.

← کاور مبل ساده:

در این بخش، روش دوخت روکش مبل پارچه‌ای ساده بیان می‌شود. با کمی سلیقه و صبر، می‌توانید روکش مبلی ساده و بسیار زیبا داشته باشید.

مرحله اول: انتخاب پارچه مناسب برای دوخت کاور مبل

قبل از هر چیز، به یاد داشته باشید که انتخاب پارچه مناسب بسیار مهم است. شما هر روز از کاور مبل استفاده می‌کنید و همیشه آن را می‌بینید. پس با دقت زیاد پارچه را انتخاب کنید.

طرح و رنگ مورد علاقه‌تان را انتخاب کنید. اما علاوه بر آن، به وزن و بافت پارچه نیز توجه کنید. احساسی که هنگام نشستن روی مبل دارید، بافت پارچه به شما منتقل می‌کند. مهم است که احساس مطلوبی از لمس پارچه داشته باشید. همچنین، مطمئن شوید که پارچه به راحتی قابل شستشوی مکرر در ماشین لباسشویی است. این بدان معناست که پارچه‌های با وزن متوسط مانند پنبه، جین و یا کرباس (نوعی برزنت) گزینه‌های مناسبی هستند. آنها بادوام هستند و به دفعات قابل شستشو هستند. البته، پارچه‌های با وزن سبک‌تر مانند ابریشم و کتان نیز وجود دارند، اما معمولاً هنگام شستشو دوام چندانی ندارند.

مرحله دوم: اندازه‌گیری ابعاد مبل

برای دوخت کاور مبل، ابتدا باید الگوی مناسب را آماده کنید. برای این کار، ابتدا با دقت ابعاد موجود را اندازه‌گیری کنید. به یاد داشته باشید که اندازه‌گیری دقیق، مهم‌ترین نکته برای داشتن کاوری متناسب و مناسب روی مبل می‌باشد. با استفاده از متر خیاطی، این کار را انجام دهید .

ابعاد لازم جهت دوخت روکش مبل به شرح زیر است:

  • A: ارتفاع قسمت جلویی مبل می‌باشد.
  • B: عرض قسمت نشیمن‌گاه می‌باشد.
  • C: ارتفاع تکیه‌گاه مبل می‌باشد.
  • D: ارتفاع قسمت پشتی مبل می‌باشد.
  • F: اندازه بازوی مبل از پایین قسمت داخلی تا پایین قسمت خارجی آن می‌باشد.

برای اندازه‌گیری دقیق‌تر، متر را تا حدی داخل فرورفتگی‌های ابر مبل هم ببرید.

توجه داشته باشید که با توجه به سلیقه‌تان، می‌توانید اندازه‌ها را تغییر دهید. برای مثال، لزوماً قسمت A تا لبه برخورد با زمین کشیده نشود. حتی می‌توانید قسمت F را کوتاه‌تر در نظر بگیرید. این موارد به سلیقه‌تان بستگی دارد.

مرحله سوم: برش الگو جهت دوخت کاور مبل

برای این مرحله، الگوی خیاطی را مطابق با اندازه‌های ذکر شده و به تعداد لازم برش بزنید. سپس الگو را مانند شکل بدوزید. اگر ظاهر مبل شما کمی پیچیده است و اندازه‌گیری ابعاد ذکر شده چندان آسان نیست، پیشنهاد می‌کنیم کاغذ الگو و یا روزنامه را مستقیماً بر روی کاناپه قرار داده و با دقت فراوان برش بزنید.

مرحله چهارم: برش پارچه

بعد از انتخاب پارچه مناسب به سلیقه‌تان، آن را به شکل الگوی آماده‌شده برش بزنید. دقت کنید که دو لایه پارچه نیاز است. یک لایه برای رویه کاور مبل و یک لایه برای زیره‌اش. همچنین باید بین رویه و زیره از پشم شیشه‌های متری استفاده کنید. پس در نهایت، شما باید دو لایه پارچه و یک لایه پشم شیشه را مطابق با الگو برش بزنید.

بعد از قرار دادن پارچه‌های آماده‌شده روی یکدیگر، آنها را دوروزی کنید.

در صورت تمایل می‌توانید جهت مهار بهتر کاور، کش‌ها را پهن برای آن تعبیه کنید.

بنابر سلیقه‌تان می‌توانید انواع خلاقیت‌ها را اجرا کنید. برای مثال، جیب‌های تزئینی جهت نگهداری وسایل گوناگون مانند کنترل تلویزیون و غیره را بر روی کاور مبل دوخته‌شده تعبیه کنید. این جیب‌ها بنا به نظر شما می‌توانند از انواع پارچه باشند. یا حتی می‌توانید نگهدارنده‌هایی توسط انواع کش در نظر بگیرید.


کلام پایانی!

دوخت کاور مبل فعلاً چندان پیچیده نیست و فقط به کمی دقت، اندکی صبر و تعدادی تمرین نیاز دارد. اکنون که آموزش دوخت کاور مبل را یاد گرفتید، بی‌تردید زودتر دست به کار شوید تا هم به خانه‌تان زیبایی ببخشید و هم مبل‌های خود را محافظت کنید.

می‌توانید برای سهولت در جدا کردن و شستشوی کاورها از زیپ و چسب استفاده کنید. همچنین، می‌توانید از نوار، منگوله و دیگر تزئینات برای ظاهر زیباتر کاورها بهره ببرید. اگر روش‌های ساده‌تری برای دوخت کاور می‌شناسید، لطفاً در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

5/5 - (3 امتیاز)

1 دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.